Roses Transfronterera

Tipus: Carretera
Sentit de gir: Contra-horari
Distància: 93 km
Durada: 5h 25'
Desnivell positiu acumulat: 1.390 m
Desnivell negatiu acumulat: 1.390 m
Ports principals: Coll del Frare i coll dels Belitres (Pendent mitjà del 1,9% - Pendent màxim del 8%) i Coll de Banyuls (Pendent mitjà del 3,5% - Pendent màxim del 20%)

 

Descripció: 

Ruta de distància i desnivell mitjans, que té per al·licient poder gaudir dels dos atributs essencials del paisatge alt empordanès: l’escarpada costa i la plana interior, paisatges àmpliament panoràmics.

La primera part ens acosta al litoral, tot avançant amb facilitat per la plana de l’Empordà, però amb una transició per carretera nacional –sector de Vilajuïga a Llançà– on cal estar molt alerta. Una vegada davant el mar, es recorren força quilòmetres alternant la primer línia de costa –amb petits ports, on el paisatge contundent d’aquesta part de la Costa Brava és protagonista– i les espectaculars panoràmiques que s’aconsegueixen veure gràcies a l’alçada guanyada.

Ja entrats a Catalunya Nord, al bonic poble de Banyuls-sur-Mer, es canvia completament la direcció de la ruta, tombant cap al sud-oest. Els dos vessants del coll de Banyuls són una autèntica descoberta esportiva i paisatgística, amb la part oriental oberta a la Mediterrània –més humida, i on la vinya ens acompanyarà fins a les dures rampes finals– i la part empordanesa, més aspra, amb les característiques oliveres i sureres.

Si bé generalment és un sector molt tranquil en termes de trànsit i es tracta d’un recorregut majoritàriament turístic, cal estar molt alerta i fer atenció a quedar-se al voral dret de la carretera, ja que és força estreta i en punts concrets hi ha molt poca visibilitat.

Arribats a Espolla, es gira al sud-est, deixant-se caure per un itinerari bucòlic i tranquil fins a l’alçada de Vilajuïga, on cal estar atents perquè la carretera pot tenir un flux de trànsit important i els vehicles poden circular-hi a certa velocitat fins que arribem a Roses.

Aquesta ruta presenta una interessant opció a l’alçada de Banyuls. Es pot arribar fins al reconegut poble de Cotlliure i tornar a recuperar la ruta original seguint la carretera D-86, superant el coll dels Gascons (387m), tot passant per sota la torre de Madeloc i baixant novament a l’alçada de Banyuls. Si es tria aquesta opció, la ruta és de 120 km i 1.750 m de desnivell, aproximadament.

 

PRECAUCIONS

  • A les carreteres principals més ràpides, el voral és justet, el trànsit és elevat i més a l'estiu.
  • Cal estar en forma i més si, a Banyuls, trieu l'opció d'anar fins a Cotlliure.
  • Pareu a reposar forces abans de pujar el coll de Banyuls.
  • Atenció! Passat Colera, deixem l'N-260 per pujar al coll dels Frares cap a Portbou i no haver de passar pels túnels. Val molt la pena.
  • La pujada al coll de Banyuls és per una carretera en bon estat però estreta, sense ratlles ni voral. Rampes finals del 22 %.
  • A la baixada del coll de Banyuls a Espolla hi ha 5 passos canadencs de bestiar (són barres de ferro a terra, vistes o tapades amb planxes d'acer). Està indicat amb senyal de perill. Hi ha algun tram amb pendents del 10 %.
  • Després de la primera baixada del coll de Banyuls, al primer gual d'un torrent que creuem, el ferm és de formigó en mal estat. L'asfalt de la resta és bo.
  • Passat Espolla, no us refieu, tot i entrar a la plana de l'Empordà en direcció a Roses, es fa llarg i sovint hi ha falsos plans i petites ondulacions.

 

+ Info:

 

 

  • Avís legal

    Els senders són propostes per seguir un itinerari determinat. Les marques dels senders són exclusivament elements informatius que indiquen per on passa l’itinerari previst. Degut a la diversitat de situacions i circumstàncies que es poden donar, és materialment impossible garantir que aquesta senyalització romangui sempre intacta. Per tant, l'Ajuntament i/o aquelles entitats que poden tenir cura del manteniment dels senyals no es poden fer responsables dels danys i/o perjudicis que en cas de perdre’s o per qualsevol altre motiu puguin patir els usuaris dels itineraris senyalitzats.

    És per això que es recomana als usuaris dels itineraris senyalitzats que no es refiïn només dels senyals i que tant abans de la sortida com en el seu decurs tinguin el mapa i el GPS o la brúixola a mà, per tal de resoldre els eventuals problemes que es puguin presentar.

    També és important tenir en compte que quan se segueix un sender abalisat cal respectar escrupolosament les normes de circulació viària i de convivència de la societat, tant quan se circula per una pista, com per una carretera, com per la llera d’una riera.

    Els itineraris assenyalats als senders són merament informatius i, per tant, l'Ajuntament de Roses no es fa responsable dels accidents derivats de la pràctica de l'activitat per aquest senders i recomana efectuar-la amb l'equip i material adequats, tenint en compte les recomanacions anteriors.